الأربعاء، 13 مارس 2013

أنا صبية






صبية

شارع وحارة وألوف غيارة
وميدان من ورا ستارة
الكل بينادى على ولادى
يا بلدى كانت شرارة
حرية ومنارة
وبنت على شالها غيارة
وشباب بالدم تحميكِ يا جارة
أمن وامان كان ف ميدان
حلم الزمان قتلوه بدارة
من غير سؤال إسمك محال
فن وسياحة وعمارة
هندسة ووراثة
كتاب وكراسة
مين اللى قال زى متقال
علم وحياة وسياسة
آل وثمنى رصاصة
أمركانى ونجاسة
وشلة وساخة
والكل ساسة
صبية بهية
فى المشربية
بتنادى بالحرية
يا مصر يا قوية
أنا إسمى بهية
أتغنالى اغنية
وقالولى حنبلية
ومنى
شافعية
وكتابى بالحنفية
والأصل سنية
أبويا لبرالى
وأخويا إسلامى
وجارى نصرانى
عوزينها شرعية
فى الأصل مصرية
كفايا فراق وهمجية
هى دى الوطنية
مصر دى أمنية
حماها رب البشرية
وكتب عليها سلمية
لا كرسى هيفضل يا مرسى
ولا برادعى هيدوم ليا
وف يوم هتطلع شمسى
من غير خوف ولا حرمية
ويرفع علمى إبنى بإسم الحرية
وهيغير تاريخ الدم
ف إيد أخويا وإبن العم
يركب كرسى الحكم
لا يقول إخوانى ولا سلفى
أنا دمى طاهر زى مجرى نيلى
وكتير شافونى وسرقو مناديلى
وانا دمعى على الخد سايل
وجرحى من الكذب غاير
بس ف الأخر أنا صبية
وهفضل بهية
لا إبنى خاين
ولا بنتى رضية
طاهرة من يومى
وأحلامى عربية

صبية

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق